Het fusiedebat is één van de brandende discussies waarmee we als gemeente in een volgende legislatuur sowieso worden geconfronteerd. Eerder dan weg te kijken en hopen dat de discussie zal overwaaien, moeten we daarom een duidelijk standpunt durven innemen. Tijdens een info-avond maakte CD&V De Pinte-Zevergem alvast haar standpunt duidelijk.

"Nee, CD&V is geen voorstander van verplichte fusies". Met dat uitgangspunt startte fractieleider Vincent Van Peteghem zijn uiteenzetting. "Een fusie moet steeds van onderuit komen, het nodige draagvlak hebben bij de burgers en politiek en moet vooral zorgen dat de nabije dienstverlening die we vandaag kennen behouden blijft!"

Daarmee maakt CD&V ook absoluut duidelijk dat een fusie met Gent niet aan de orde is. "We willen geen 15de deelgemeente van Gent worden, we hebben gezien welke gevolgen de vorige fusie-operatie heeft gehad voor de andere deelgemeenten van Gent."

Maar wat dan wel? CD&V pleit in ieder geval voor een verregaande samenwerking met Nazareth en Sint-Martens-Latem. "We geven beter vandaag al het signaal dat we met deze gemeenten verder willen, dan bij een verplichte fusie-operatie bij Gent gevoegd te worden". Daartoe hoeven deze drie gemeenten nog niet te fuseren, maar moet men wel durven nadenken over een intensifiëring van de samenwerking. Dat kan op allerlei domeinen, zoals bv. een samenwerking tussen cultuur- en jeugddiensten, het delen van het machinepark, enz. Domeinen waardoor onze dienstverlening efficiënter en doeltreffender kan worden.

Van Peteghem concludeert: “Nee, we willen geen verplichte fusie. Maar om te vermijden dat we in de toekomst in een dergelijke verplichte fusie terechtkomen, bijvoorbeeld met Gent, moeten we zorgen dat we onze samenwerking met buurgemeenten Nazareth en Sint-Martens-Latem voldoende intensifiëren om zo een duidelijk signaal te geven.”

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties