Vanaf volgend jaar krijgen mantelzorgers een bijkomende gemeentelijke premie. Op vraag van CD&V-raadslid Vincent Van Peteghem is op de laatste gemeenteraad een reglement hierover goedgekeurd. “Het is belangrijk dat we de mantelzorger onze waardering tonen voor alle zorg en inspanningen die ze leveren”, zo zegt Van Peteghem.

CD&V De Pinte-Zevergem had er begin 2017 al voor gepleit om een dergelijke mantelzorgpremie in te voeren. Het reglement is nu goedgekeurd. Elke zorgbehoevende die recht heeft op de Vlaamse Zorgpremie zal bijkomend recht hebben op een gemeentelijke ondersteuning van 25 euro per maand, of 300 euro per jaar. Een aanvraag zal kunnen gebeuren via het Sociaal Huis.

“Het nut van de mantelzorger kan niet genoeg onderstreept worden”, aldus Van Peteghem (CD&V). “Een mantelzorger zorgt dat de zorg optimaal georganiseerd wordt en ondersteunt de wens van de zorgbehoevende om zo lang als mogelijk thuis te verblijven. Met deze bijkomende gemeentelijke premie tonen we onze waardering voor al deze inspanningen.”

Meer info: https://www.depinte.be/mantelzorgpremie.aspx

Lees de reacties ()